Zomervakantie 2017 (7)

Dit is het laatste deel van mijn blog over onze zeilvakantie van 2017. Wat vooraf ging aan deze tocht vind je hier.

De zeiltocht: Lemmer – Medemblik – Enkhuizen

Vanuit Lemmer trokken we zoveel mogelijk westwaarts als mogelijk was met de wind, zonder op te hoeven kruisen. Dat werd Medemblik. Toegegeven, op het eind moesten we toch een paar keer overstag, bijvoorbeeld om het eilandje de Kreupel te omzeilen. Andere zeilers waren blijkbaar nog niet goed op de hoogte van de ‘geboorte’  van dit nieuwe natuurgebiedje. Want we waren getuige van een stranding ter plaatse. Een zeer nieuwe luxe jacht (gehuurd?) kwam namelijk voor onze ogen in de problemen en moest door de hulpdiensten vlot getrokken worden. Dit alles was goed te volgen via de verrekijkers en de jongens zaten natuurlijk op de eerste rij om dit mee te maken!

Ondertussen hadden we er zelf een behoorlijk heftige tocht opzitten, hoog aan de wind met gereefde zeilen. Eenmaal in de luwte van hogerwal ging de radio lekker hard, de lifeline mochten af en iedereen begon uit volle borst de liedjes meezingen. Bij het binnenvaren van de gemeentehaven vroegen we de havenmeester via de marifoon om een plekje, dat was meteen een goede oefening voor ons. (We hebben namelijk gemerkt dat we het lastig vinden om die te gebruiken. Dit komt vooral door het idee dat iedereen zit mee te luisteren. Toen we eerder een keer zagen dat Duits jacht vastliep ten noorden van de dijk Enkhuizen-Lelystad, hebben we om die reden de reddingsdienst opgeroepen via de mobiele telefoon.)

In de lunchroom bij de haven.

Na twee dagen in de Pekelharinghaven besloten we dat het weer tijd was om te gaan. De wind was afgenomen, we konden weer op huis aan! Maar het uit de box varen ging niet zoals gepland. Tijdens een windvlaag kwamen we scheef de box uit, waarbij we de lichtjes voorop verloren tegen de meerpaal. Maar tot overmaat van ramp viel ook de achterlandvast te water en kwam in de schroef terecht!! Hulpeloos zonder motor dreven we vervolgens tegen de boxen achter ons. Met hulp van veel toegesnelde zeilers werd verdere schade voorkomen (nogmaals heel veel dank allemaal!)… maar we voelden ons wel erg klein worden op dat moment. Met pure spierkracht werd onze boot in een naburige lege box gemanouvreerd. Toen moest onze schipper te water om de resten van de landvast uit de schroef te peuteren. Dat lukte wonderwel. Omdat we ons niet wilden laten kennen, besloten we om met de nodige vertraging alsnog te vertrekken.

We hadden een prettige koers halve wind richting Enkhuizen, maar bij het zuidwaarts draaien bleek wel dat het stiekem toch weer harder waaide dan gedacht, de wind trok verder aan en was erg vlagerig geworden. Ook zagen we een jacht met een gescheurde fok varen. Toen hadden we het wel weer een beetje gehad met alle actie die dag, en besloten aan te leggen in de Enkhuizer gemeentehaven. We waren niet de enigen die het die middag vroeg voor gezien hielden. Dus het werd weer gezellig daar!

De volgende ochtend werden de jongste twee door opa en oma opgehaald voor een weekje logeren. Wij voeren de die dag terug naar de thuishaven met de oudste. Prima zeilweer nu, en wat een contrast met de laatste dagen van de vakantie… maar ja, je moet het weer nemen zoals het is!

De bestemming: Medemblik

Eenmaal in Medemblik hadden we een paar dagen om in het stadje rond te kijken. De volgende zware storm werd inmiddels aangekondigd dus we hadden ook voldoende tijd om nog wat inkopen te doen voor het zeilkamp van de oudste. We zijn onder andere in de lokale speeltuin geweest, waar we nog moesten rennen voor een omvallende boom (geen grapje). En even bij het kasteel geweest, dat lijkt ons erg leuk voor een volgende keer. Helaas was het gesloten voor bezoekers toen wij er waren, de schoolvakantie was daar inmiddels alweer afgelopen en de toegangstijden beperkt. Kijk dus eerst even op de website als je er een bezoek wilt brengen.

Voor kasteel Radboud.

Wat we nog erg leuk vonden om te zien was de stoomtram en het oude station. Vanuit Medemblik is het even puzzelen maar je kunt er vanaf het station de stoomboot of de stoomtram nemen en zo een rondje maken in historische sferen. Een kijkje nemen op het oude station is ook al heel erg leuk, kijk hieronder voor een impressie.

Tot slot: ik hoop dat je plezier hebt gehad bij het lezen van onze verhalen. Ik zal gedurende het volgende zeilseizoen nieuwe content op de website blijven plaatsen, dus als je nog eens terugkomt is er wellicht weer een nieuw verhaal bijgekomen.