Zomervakantie 2017 (5)

Op donderdag 27 juli voeren we vanaf West-Terschelling naar Makkum voor familiebezoek. Wat hieraan vooraf ging, vind je hier.

De zeiltocht: Terschelling – Kornwerderzand – Makkum.

Volgens onze berekeningen moesten we de volgende ondiepe passages nemen:

• Schuitengat (tussen 09.00-16.00u)
  • Zuidoostrak (met name ZR16-ZR27, tussen 12.00u-14.30u)

We vertrokken om 09.30u vanuit de haven van West-Terschelling. Dit stuk was noodgedwongen stroom tegen, want we wilden met opkomend water (en rond hoogwater) bij ZR16 zijn. Er stond echt veel deining in het zeegat! Zo erg hadden wij dit nog niet eerder meegemaakt. Toch kon ik het prima sturen, maar snel ging het niet. Ondanks redelijk wat gasgeven duurde de eerste 3 mijl een klein uur. Om 10.05u kwamen we op de Vliestroom (stroom mee) en konden de zeilen uit en de motor ook. In het stuk dat volgde schoten we vooruit, de boot tikte 9 knopen aan en dat hadden we nog niet eerder op de teller gezien!

We kwamen bij het wantij (ZR16) om 11.50u en met een kwartier hadden we dit ook alweer achter ons gelaten (ZR27). Nog een uurtje verder en we waren alweer bij de sluis van Kornwerderzand. Wat was dat snel gegaan! En hoe mooi was het geweest! We hadden zelfs nog zeehonden naast de boot gehad, die aan het vissen waren. En ik blijf het een mooi moment vinden, wanneer je de eerste tegenliggers voorbij komt… moeilijk uit te leggen waarom. Misschien moet je het eens hebben meegemaakt?

Hoewel we in 4 uur een behoorlijke afstand hadden afgelegd, ging het bij de sluis opeens in slow-motion. Het was er ENORM druk. Omdat er veel beroepsvaart en charterschepen waren, moest de pleziervaart lang blijven liggen. Er stond ook behoorlijk wat wind uit het westen en iedereen zocht een plekje om aan te leggen voor de sluis. Uiteindelijk konden we 2,5 uur later geschut worden, na wat angstige momenten in het gedrang bij de voorsluis en last-minute reddingsacties met een stootwil.

Eenmaal bevrijd uit de sluis was het wel weer even wennen, aan lagerwal op het IJsselmeer…. het is misschien een cliche maar het voelde echt een beetje als ‘klein’ en lang niet zo uitgestrekt als het water van de dagen hiervoor. Jammer, dat we alweer terug moesten!

Na een halfuurtje vonden we in de Marina van Makkum een prima plekje om de komende stormachtige dagen van de vakantie uit te kunnen zitten.

De bestemming: Makkum.

We hadden Makkum als bestemming voor de komende dagen uitgekozen omdat deze haven goed bereikbaar was voor het familiebezoek dat we de volgende dag verwachtten. Deze eerste avond gingen we echter een heerlijke pizza eten, dat hadden we allemaal wel verdiend!

De Marina van Makkum ligt bij recreatiecentrum de Holle Poarte in Makkum. Zodoende kun je van de vele faciliteiten gebruik maken, bijvoorbeeld een leuk strand met diverse eettentjes maar ook de eerder genoemde pizzeria die vlak naast de haven ligt. Er is bovendien een kleine supermarkt, drogisterij met speelgoed/badartikelen en een pinautomaat aanwezig.

In de haven is een (onverwarmd) buitenzwembad, en op de hoofdsteiger veel speelplekken voor kinderen. Zelf kun je genieten van een gratis kop thee/koffie in de lounge kamer. Ook kun je er de was doen of een fiets huren. Al met al genoeg te doen en de kinderen vermaakten zich goed. Alleen het zwembad was voor onze twee jonge gasten geen optie, ze zijn immers thuis ‘in de tropen’ wel wat andere temperaturen gewend… en dit was BRRR KOUD!!!

Weerzien met nichtje en neefje uit de Antillen.

De lounge kamer bleek echter voor de volwassenen een prima plek om even rustig bij te kletsen.  Voor ons dus een prima bestemming. Maar wil je nou dichter in het dorp zelf liggen, dan kan dat natuurlijk ook. We hebben op een eerdere trip wel eens in de Gemeentehaven gelegen aan de Makkumer Djip. Dit is overigens vlak bij de lokale scheepswerven! Je loopt vanuit de Gemeentehaven zo de dorpskern in, hetgeen ook weer z’n charmes heeft.

Benieuwd naar de rest van onze trektocht? Kijk dan hier!