Zomervakantie 2017 (1)

Eindelijk, het was zover: vakantie!

De zeiltocht: Enkhuizen – Den Oever – Oudeschild (Texel)

We hadden in het voorseizoen al veel geoefend op de nieuwe boot, maar nu konden we er echt een lange tijd achtereen op uit trekken. De eerste vakantiedag was ’s ochtends gereserveerd voor het inruimen van de spullen. ’s Middags zouden we het eerste stuk gaan varen en in Enkhuizen overnachten. Daarna door naar Den Oever en daar de sluis uit. Spannend!

In de Compagnieshaven moesten we die zondagochtend vroeg eerst nog even tanken, zodat we in elk geval voldoende brandstof hadden mocht het nodig zijn om veel te motoren. Tjonge, wat ging er veel diesel in die tank… (we waren natuurlijk een kleiner jacht gewend)… gelukkig zagen we net op tijd dat het bij de spiegel uit de ontluchter kwam! (Weten we ook meteen waar dat pijpje voor is. En dat we beter op het metertje kunnen kijken of de tank al vol is.)

Maar goed, toen de tankdop er weer op zat, en de gemorste diesel was opgeruimd, konden we echt vertrekken. Alleen: nu wilde de motor opeens niet starten! En natuurlijk waren er inmiddels diverse boten die ook wilden tanken dus wij moesten daar weg. Gelukkig was er een plaatsje vrij gekomen bij de aanmeldsteiger en met een aantal lange lijnen lukte het ons om de boot te verleggen. Toen zelf maar eens kijken wat het probleem was. Ook de C36 owner’s manual kwam van pas (wat een luxe om die te hebben, trouwens). De tijd verstreek, en het werd duidelijk dat we een monteur nodig hadden. Dat werd een dagje overblijven in de haven… en dus een leuke dag in het Buitenmuseum.

Maandagochtend, monteur in de boot. En we trokken natuurlijk veel bekijks, want we lagen nog steeds aan de steiger waar letterlijk iedereen langsliep. Na enige tijd zoeken en de nodige koffie werd eindelijk het euvel gevonden: een gebroken contact in de kabelboom!! Het bleek dat we al die tijd hebben kunnen starten op basis van 1 enkel draadje, en dat deze het als laatste ook begeven had na de tankbeurt. We hadden dus erg veel geluk gehad dat het juist nu was gebeurd en niet op een moment dat we echt van de motor afhankelijk waren! We knepen in onze handjes, betaalden de rekening en konden toen op weg.

Blij dat we weer varen!

Next stop: Den Oever! Maar om daar te komen hadden we behoorlijk wat tijd nodig. De wind viel namelijk he-le-maal weg toen we midden op het IJsselmeer waren. Uiteindelijk kwamen we toch nog zeilend aan in de gezellige kleinschalige Marina van Den Oever. De havenmeester was erg vriendelijk en verkocht bovendien ook nog wat hulpmiddelen voor op het wad (oa. stroomatlas) zodat we ons konden voorbereiden op de volgende dag.

Met behulp van www.rws.nl/getij en de informatie over hoog- en laagwater op het havenprikbord vertrokken we die dinsdagochtend in alle vroegte richting de sluis. Een beetje gespannen, maar eenmaal door de sluis maakte dat plaats voor enorme rust. Dit is goed te doen eigenlijk. En kijk, een zeehond! Kopje koffie erbij en heerlijk wakker worden. Via de vaargeul naar Oudeschild (Texel) en daar een plekje zoeken in de haven. We hadden vooraf niet bedacht dat we op internet veel informatie konden vinden over de indeling van de haven, maar gelukkig was duidelijk aangegeven waar je moest aanleggen afhankelijk van je bootlengte.

En wat doe je dan na je eerste waddentocht? Uiteraard, een visje eten in de haven! Ook de jongens lieten het zich goed smaken!

Benieuwd naar de rest van onze tocht? Kijk dan op het vervolg van dit blog.

Ik zal de blogs voortaan afsluiten met een aantal suggesties voor vermaak naast de boot, hier is de eerste:

De bestemming: Texel

De haven van Oudeschild is erg kindvriendelijk. Er is bijvoorbeeld een grote speeltuin met diverse klimtoestellen en oa. schommels, speeltorens, graafmachientjes, voetbalkooi en waterspeeltuin. Er is aan de oostzijde van de haven een klein zwemstrand. Onder het sanitairgebouw van de haven kunnen kinderen krabben vangen met hengeltjes en schepnetjes. Het is er een gezellige boel! Vlak bij de speeltuin kun je fietsen huren en vertrekt ook de BelBus die je voor weinig over het hele eiland kan brengen (wel vooraf reserveren, informatie bij de havenmeester).

Naar Oudeschild kun je lopen vanaf de haven, je komt dan langs de vissersboten en hier is ook de Texelse Visserij Cooperatie gevestigd. Ook voor zeilers een nuttige winkel met oa. kleding, veiligheidsmiddelen en lijnen, extra aantrekkelijk zijn de relatief lage prijzen.

In Oudeschild is het museum Kaap Skil gevestigd, en zeker een bezoekje waard. Vergeet dus niet om je Museumjaarkaart mee te nemen! Je vindt hier een heel aantrekkelijke binnen expositie over oa. de VOC-tijd en een buitenmuseum met in de zomer diverse activiteiten voor kinderen (oa. touwslagers).

Het alom bekende Ecomare met zeehonden en de Vuurtoren sloegen wij dit keer even over, maar we zijn in plaats daarvan met de BelBus naar Den Burg gegaan om een filmpje te kijken en een lekker ijsje te eten. Al met al is er meer dan genoeg te doen op dit eiland!